۱۳۸۸/۰۹/۲۷

به مناسبت اول محرم

در كتاب: مناقب از ام سلمه نقل ميكند كه گفت: امام حسن و امام حسين عليهما السلام در آن هنگامى كه در اطراف جبرئيل مى‏گرديدند و او را به دحيه كلبى تشبيه مينمودند جبرئيل نظير كسى كه بخواهد چيزى را بگيرد بدست خود اشاره ميكرد ناگاه ديدند يك سيب و يك گلابى و يك انار در دست او است. جبرئيل آن ميوه‏ها را بحضرت حسنين داد و صورت مبارك ايشان درخشيد. آنان بحضور رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دويدند. پيغمبر خدا پس از اينكه آن ميوه‏ها را گرفت و بوئيد به ايشان فرمود: با اين ميوه‏ها نزد مادرتان برويد. اگر ابتداء نزد پدرتان برويد نيكوتر است. آنان امر پيامبر خدا را اجرا كردند. ولى از آن ميوه‏ها نخوردند تا حضرت رسول آمد و با يك ديگر خوردند- هر گاه ايشان از آن ميوه‏ها ميخوردند چيزى از آنها كم نميشد تا آن موقعى كه پيغمبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله قبض روح شد- امام حسين عليه السلام ميفرمايد: تا فاطمه زهراء زنده بود چيزى از آن ميوه‏ها كم نشد، هنگامى كه آن بانو از دنيا رفت انار مفقود شد. ولى تا پدرم زنده بود سيب و گلابى باقى بودند. وقتى حضرت امير شهيد شد گلابى مفقود گرديد و سيب بهمان حالت نزد امام حسن عليه السلام بود وقتى حسن مسموما از دنيا رفت آن سيب نزد من بود تا آن موقعى كه آب فرات را بروى من‏ بستند. وقتى من آن سيب را مى‏بوئيدم عطش و تشنگى من آرام ميگرفت. هنگامى كه عطش من شديد شد و از آن سيب گاز زدم يقين كردم كه شهيد خواهم شد.

حضرت على بن الحسين عليه السلام ميفرمايد: شنيدم پدرم اين موضوع را يك ساعت قبل از شهيدشدنش مى‏فرمود. وقتى آن حضرت شهيد شد بوى آن سيب از قتلگاهش يافت ميشد. من بدنبال آن سيب رفتم ولى اثرى از آن يافت نشد. بوى آن سيب بعد از امام حسين همچنان باقى بود. وقتى من قبر آن حضرت را زيارت كردم بوى آن از قبر مباركش ميوزيد. هر كسى از زوار شيعيان ما كه بخواهد از بوى آن سيب بهره‏مند شود بايد در وقت سحر در صدد زيارت بر آيد! زيرا اگر با اخلاص باشد از بوى آن برخوردار خواهد شد.

_____________________

زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام         117    مبارزه بنى هاشم عليهم السلام .....  ص : 50

 

۵ نظر:

علی شریفی گفت...

دحیه کلبی از اصحاب پیامبر اسلام است و در زمان امام حسن به دارابگرد(به عربی دارابجرد) سفر کرد و خراجگزار امام حسن در داراب بود. مقبره دحیه پس از وفات در کنار شهر قدیم دارابگرد قرار دارد. گفتنی است که دحیهٔ کلبی اصالتا اهل یمن بود و مقبرهٔ ایشان در نزدیکی شهر داراب در استان فارس هنوز وجود دارد. از دحیهٔ کلبی بازماندگانی مانده است که در داراب و جهرم زندگی میکنند و با همین نام یعنی کلبی شناخته میشوند. البته احتمالات ضعیفی وجود دارد که طایفهٔ بزرگ کعبی که در استان خوزستان زندگی میکنند ، نیز از نوادگان دحیهٔ کلبی باشند. زیرا کلب در زبان عربی به معنای سگ میباشد که معنای زیبایی ندارد در صورتی که اعراب به انتخاب اسامی زیبا مشهورند و احتمال میرود که اصل همان کعب بوده و با گذشت زمان به کلب تبدیل شده است.[۱] دحیه بسیار زیبا رو بود آورده اند که پیامبر عظیم الشان اسلام گاه جبرئیل را بشکل دحیه کلبی می دیده است.

علي گفت...

سلام علي جان
خيلي مخلصيم...صفاي باطن خدمت شما يافتيم.اي عزيز

احرار گفت...

السلام علیک یا اباعبدا...الحسین(ع)

سلام بزرگوار

مطلب خیلی زیبایی انتخاب کردید به حسن انتخابتون احسنت میگم

جزمهرحسین هرآنچه باشد به دلم /// خون سازو ز راه دیده ام بیرون کن

اجرتون باابی عبدا...(ع)

علي گفت...

سلام علي جان
شب خوبي داشته باشي عزيزم

نگاه کویر گفت...

کربلا بو د وآسمان نیلی
خورد بر گوش دختران سیلی
کم کم از یادمان مصیبت رفت
کربلا شد دو روز تعطیلی!!!!!!