۱۳۸۸/۰۹/۱۴

تفکر برتر است يا عبادت

 أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي (طه: 15).
درست در آيه تأمّل شود كه حق تعالى صلاة را وسيله ذكر قرار داده است. شيخ بهائى در آخر شرح حديث دوم كتاب «اربعين» گويد: «قال بعض الاكابر: انّما كان الفكر أفضل الأعمال لأنّه عمل القلب و هو أفضل من الجوارح فعمله أشرف من عملها، ألا ترى الى قوله تعالى: أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؟ فجعل الصّلوة وسيلة الى ذكر القلب. و المقصود أشرف من الوسيلة».
در ترجمه «قطب شاهى» آن را چنين ترجمه كرده است: «بعضى از اكابر گفته‏اند: سبب اينكه مرتبه فكر بر مرتبه عبادت رجحان يافته آنست كه فكر عمل قلب است و عبادت عمل جوارح و اعضا، و هيچ شك نيست كه قلب اشرف از اعضا است. پس عمل او نيز اشرف باشد از عمل اعضا چنانچه آيه كريمه: أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي اشعار به آن دارد چه كه مفسّرين ذكر را در اين آيه تفسير به فكر كرده‏اند يعنى بر پاى داريد نماز را به واسطه فكر من، و مقرّر است كه مقصود اشرف از وسيله مى‏باشد پس فكر كه مقصود است اشرف باشد از نماز كه وسيله و سبب حصول آنست».
----------------------

منهاج النجاح في ترجمة مفتاح الفلاح    مقدمه‏2    39    فصل 3 در اينكه خداوند در هر چيز به كم اكتفاء كرد و حد براى آن معين فرموده است مگر در ذكر و دعا، و در آن چهار تبصره است .....  ص : 35

۱ نظر:

علي گفت...

سلام علي جان
اين كه گفتي يعني چه؟؟؟